Min Lilla Vrå

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2012

Om inre styrka & riktiga vänner ?

Av Stina Nygren - 13 oktober 2012 00:04

Idag har Hilma varit hos en kompis och lekt. Lämnade henne där redan klockan sju imorse, samtidigt som Molly började på föris. Stort att ta emot extrabarn så tidigt! ?
Hilma sa imorse "Idag känner jag att inte är sugen på förskola. Jag känner att jag är mer sugen att leka med min bästis!"

Hon har tidigare mest valt att vara själv och pyssla på med något...
Var orolig för detta tidigare men på förskolan ser de detta som en styrka - att faktiskt vara trygg och trivas med att leka själv!
Att inte måsta ha folk runtom sig hela tiden utan bestämma VAD man är sugen på att göra framför VEM man vill leka med!

Ett utav det viktigaste att få bära med sig från barnsben - att duga för den man är, att vara omtyckt och älskad! Det tror jag också att hon känner trots att hon inte alltid leker tillsammans! Kanske det som gör henne trygg i att vara själv..att hon vet att hon faktiskt har många runtomkring... :)

Något mer jag tycker är viktigt, som jag själv önskar att jag fått lära mig och fått känna som barn, kanske speciellt i skolan... Att räkna sig som självklar i olika sammanhang!

Jag räknade mig inte som självklar... Kan det kanske bero på att jag var utanför och lite retad? Eller var det kanske jag som gjorde mig utanför och därför också blev lätt att reta? Att jag dessutom lätt tog åt mig gjorde väl knappast saken bättre iaf!

Då jag och Hilma är väldigt lika varandra har jag oroat mig endel för att Hilma ska hamna där jag var... Speciellt med tanke på att Hilma lekt mycket själv... Men Hilma är en helt annan person och bara för att vi är lika varandra betyder ju inte detta att hon upplever det så som jag gjorde.
Själv önskade jag mig kompisar, Hilma kanske medvetet väljer bort kompisar då hon trivs bra, kanske tom bättre, själv... Vem vet?

Men nu har Hilma iaf lärt känna den hon kallar för "min bästis"! Så rart, tycker jag! Det värmer mammahjärtat! ?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina Nygren - 14 december 2012 22:29

Idag fortsatte luciafirandet i form av Luciadisco hemma i vardagsrummet. Vi bjöd in kompisar till Hilma och Molly från vår by och grannbyn. Barnen dansade (t.o.m på bordet!) och tjoade medan vi vuxna mumsade på saffranskladdkaka, pepparkakor och glög...

Av Stina Nygren - 14 december 2012 00:08

Lucia. Imorse smög jag mig upp och gjorde i ordning lite lussefrukost till min familj som låg uppe och sov. Vi åt gomackor och lussebullar medan vi satt i sängen och såg Lucia på TV. Jättemysigt! Sen var det dags för förskola och jobb. När vi p...

Av Stina Nygren - 11 december 2012 11:53

I söndags blev det en lite si sådär dag... Morgonen började bra. Men sen tappade jag min telefon och visste inte om jag förlagt den eller om den var ute i snön någonstans... Jag hade ju iaf lovat tjejerna att åka på julavslutning/julspel i kyrkan s...

Av Stina Nygren - 8 december 2012 20:39

En dag full med roligheter. Vi började dagen med sovmorgon... Salomon jobbade så vi hade tjejmys i sängen. Sedan gick vi ner och åt frunch. Efter det startade vi med lussebullsbak. Tjejerna var så duktiga! Jag trodde inte deras bullar skulle bli n...

Av Stina Nygren - 7 december 2012 21:34

Äntligen fredag! Molly sov hela nattens egen säng och när hon vaknade imorse sa hon: "Jag ääälskar min säng!" Känner verkligen igen den känslan! ;) Efter föris åkte Hilma till en kompis, Alva. Känns så underbart fantastiskt att hon hittat vänner s...

Ovido - Quiz & Flashcards